מגילת השומרים

בשנת 2007, החל תהליך רב שנתי שמטרתו כתיבת מגילת השומרים. המגילה היא מסמך הנכתב שנה אחר שנה על ידי חניכי וחניכות התנועה ומבטא את ערכיה בנושאים שונים ביחס למציאות. כל פרק במגילה נכתב במהלכה של הועידה הארצית המתקיימת לאחר תהליך חינוכי הנקרא 'הנושא השנתי'. מטרת המגילה היא לגבש יחד את תפיסת העולם התנועתית ולחבר בין יעודה, ערכיה ותפיסותיה העל זמניות של התנועה לרוח התקופה ולאתגרים העומדים בפני החברה הישראלית והעם היהודי. 

דור דור ומדורתו- דור דור ויעודו.

נכתב כך בספר החינוך השומרי:
"… אולם בכל הימים תמצא ביצירת התנועה את ההבנה העמוקה לקשר המכריע שבין מציאות וחזון. מראשית התנועה השומרית כמעט, אתה מוצא את עקבות החתירה הנאמנה להבין יפה את המציאות המסובכת ועם זאת לא להתכחש לחזון, המפעם בלב…
לפני עשרים שנה ויותר, בועידה הראשונה של התנועה בפולין נשמעו מפי אחד ממנהלי התנועה בימים ההם הדברים הפשוטים והצנועים אשר קיפלו בתוכם את האמת העמוקה, שהייתה כנר לרגלינו. נאמר אז: "היו ריאליים אולם אל תיכנעו לפני החיים.." אמת זו עברה כחוט השני בכל שנות יצירתנו והיה זה לנו צו עליון: לשמור על חזון יקר לא מתוך עצימת עיניים אלא מתוך ראיית המציאות, מתוך ידיעת החיים….
האם אין אותו החוט המקשר עובר מאז הצעדים הראשונים ועד ימינו?" (ספר החינוך השומרי, משה זילברטל, 1938)

תפקיד הועידה הארצית, לאורך ההיסטוריה השומרית, היה אם כן, ליצור את החיבור בין החזון – העל זמני ובין המציאות – צו השעה ההיסטורי בכל תקופה ותקופה.

זו היא ההבטחה השומרית הנכתבה ב1939:

"הנני מבטיח הבטחה שלמה לעשות כל מה שבכוחי, להיות נאמן לעמי, לארצי ולשפתי, להיות אחיעזר ואחיסמך לכל מי שנברא בצלם אלוהים ולמלא את כל דברות השומר"

הבטחה זו והאמונה הלוהטת בציונות, סוציאליזם ואחוות עמים העלתה אלפי חלוצות וחלוצים שומריים לארץ ישראל להקמתה של חברת מופת.

הזהות ותפיסת העולם השומרית אותה מעצבים ואליה מתחנכים הינה צו הגשמה המלווה את חיי היום יום, את הבחירות הקטנות והגדולות בחיים. אין אנו מדברים על תפיסת עולם הנכתבת ונשכחת בין הדפים או נצעקת מעל במות.

המגילה היא מעין "הלכה" הנכתבת לאורה של "התורה" השומרית. כזו היוצרת את החוט המקשר בין הדורות ומאפשרת שיח על ייעוד התנועה המתעצב עם השנים אך נשאר נאמן למקורותיו וכך מאפשר לכל שומר ושומרת בכל דור להיקשר עמו.

הורדת המגילה השלמה כקובץ PDF

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.