"שוויון בין המינים"

הועידה הארצית ה-21 – שוויון בין המינים טבת תשע"ד, ינואר 2014

מעגל ראשון – שיווין ערך האדם והאישה:

האמונה בשיוויון ערך האדם היא התביעה שכל בני האדם יוולדו וישארו שווי זכויות, מעצם היותם בני אדם. תנועת השומר הצעיר מתבססת על ערך זה ודוגלת בשויויון לכל בני האדם ללא אפליה על בסיס דת, גזע, מין, מגדר ונטייה מינית.

ההכרה בשווין ערך האדם הביאה לעולם את זכויות האדם והאזרח, אך לא ביטאה מתן זכויות שוות לנשים כמו לגברים.

הרעיון הפמיניסטי צמח במטרה להיאבק למען סיום האפליה כל בסיס מין ולמען חתירה ליצירת חברה בה מתקיים שוויון מלא בין המינים. רבקה ווסט ביטאה זאת במילים פשוטות כשאמרה: "פמיניזם הוא הרעיון המהפכני שנשים הן בנות אדם."

מספרים לנו שהתנועה הפמיניסטית סיימה את תפקידה ושהיום לנשים ולגברים כבר יש זכויות שוות. אבל המאבק עוד רחוק מלהסתיים. זכויות שוות אינן מבטיחות שוויון ונשים עדיין מופלות לרעה בכל רובדי החברה. התקדמנו בחקיקה אך לא התקדמנו בתודעה, בתרבות, בשוק העבודה, בשפה ועוד. כיום קיימת בחברה היררכיה סקסיסטית, המאדירה גברים ומדכאת נשים, ומייצרת מציאות של אי שוויון.

למרות ההישגים הדרמטיים של התנועה הפמיניסטית, נדמה כי בשינוי המציאות וגם בשינוי התודעתי, עוד ארוכה הדרך וארוך המאבק.

 לאורך הזמן התעצבו דימויים שליליים ושגויים על התנועה הפמיניסטית ועל אלה אשר דוגלים ודוגלות ברעיון זה, וזאת מתוך הפחד שאותו הרעיון יביא שינוי במאזן הכוחות הקיים, ומתוך אינטרס לשימור מעמדם העליון של הגברים.

אנו בוחרים ובוחרות לאמץ הלך מחשבה ופעולה שנאבק לסיום הדיכוי והניצול הסקסיסטייםולהפוך את רעיון השוויון לנורמה האמיתית בחברתנו.

 

מעגל שני – שבירת הגבולות המגדריים:

אי השוויון בין המינים נובע בעיקרו ממחסום תודעתי מגדרי, של נשים וגברים כאחד, שהוא המכשול העיקרי לפריצת המגדר כפי שאנחנו מכירים אותו.

אנו כפופים לתכתיבים חברתיים צרים ומקבעים הנובעים מתפיסה הקושרת בין המין הביולוגי, זכר או נקבה, אליו אנו נולדים ונולדות לתפקיד החברתי אותו אנו אמורים ואמורות למלא.

כנשים אנו מצופות להוות אובייקט מיני תמידי ולהיראות על פי אידיאל יופי בלתי מושג ושקרי, להתאים לתפקיד האם, הרעיה ואשת הקריירה המוכתב לנו מרגע לידתנו.

כגברים, אנו מצופים להיות החזקים, הכוחניים והלא רגישים, עמותי התווך, בנו תלויה הפרנסה, המשפחה ותחושת הביטחון.

ציפיות אלה מקורן בתכתיבים חברתיים המוטמעים בנו מיום היוולדנו, בין אם מהבית בו גדלנו, מההתייחסות השונה לבנים ובנות בבית הספר, מהמדיה בה אנו צופים וצופות ומכל שאר תחומי החיים.

ציפיות אלה אינן משקפות הבדלים ביולוגיים- למוח אין מין. יתרה מזאת, הן מקבעות ומחזקות את ההיררכיה הסקסיסטית המאדירה גברים על פני נשים ומגדילות את אי השוויון.

כתנועה השואפת ליצור חברה שוויונית וצודקת, עלינו לשבור את התכתיבים המגדריים. מטרתנו היא לאפשר לכל אדם את החירות לבחור את דרכו ללא חשש מהדרה חברתית על כל צורותיה. תפקידינו ליצור חברה בטוחה המושתתת על כבוד הדדי בין גברים לנשים ומכירה באדם קודם כל כאדם ולא כעל בעל מגדר כזה או אחר.

אנו מבינים ומבינות כי גם לנו יש חלק בשימור וביצירה של התכתיבים המגדריים, לכן המבט הבלתי מתפשר פנימה, הדורש מכל אחד ואחת מאיתנו תשומת לב ומעשה, הוא הכרחי ליכולת שלנו להצליח לקדם שינוי.

 

מעגל שלישי – תנועה פמיניסטית

תנועת השומר הצעיר בוחרת להיות תנועה פמיניסטית.

כתנועה השמה במרכז את המאבק לשוויון ערך האדם והאישה, ומוחה נגד אפלייה מכל סוג שהיא, נאמץ לקרבנו את הרעיון הפמיניסטי ונגדיר את עצמנו כתנועה פמיניסטית.

נפעל לקידום שוויון הזדמנויות לנשים ולגברים בחברה ונאבק למען קיום שוויון מהותי בין המינים, דרך התמודדות עם שורשי הדיכוי והאפליה בתרבות ובחינוך ובכל מוסדות החברה.   

פמיניזם הוא אינו מאבק של נשים בלבד, זהו מאבק של כולנו, נשים וגברים כאחד!

נתקומם נגד כל גילוי של סקסיזם וכל ביטוי של אפליה ברחוב, בשכונה, באוטובוס, בבתי הספר ובסביבה שעוטפת אותנו. לא ניכנע לנורמות הקיימות, כמחנכים ומחנכות נחנך לשחרור ולשוויון בין המינים ונקרא לפרות את גבולות המגדר.

עלינו כתנועה מוטלת האחריות לזהות ולפעול כנגד המגמות הסקסיסטיות בחברה. נתמוך בחקיקה שוויונית התומכת בשינוי העומק התודעתי, החברתי וההתנהגותי הנדרש.

ניצור את הקן והקבוצה השומרית כנרחב בטוח ומאפשר שוויון, מרחב סובלני המכבד את החברים בו. לא נאפשר אמירות, התנהגויות והתייחסויות סקסיסטיות ונתמודד על יצירת שפה מכבדת במטרה להעצים את יכולת החברים והחברות בקן להשתתף ביצירתו.

ניאבק וניצור חברה שוויונית בין המינים בתוך התנועה ובחברה כולה.   

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.