"נוער יוצר תרבות"

הועידה הארצית ה-23 – נוער יוצר תרבות, 2016, תשע"ו

תפקידו של אלכוהול בתרבות

שתיית אלכוהול מהווה חלק משמעותי מתרבות הפנאי והבילוי של הנוער. מפגש חברתי הכולל בתוכו שתיית אלכוהול נתפש כמהנה, קליל וזורם. מפגשים אלה סובבים את חייהם של כל נער ונערה ולכן יש להם צורך לנקוט עמדה כלפי האלכוהול. ישנן סיבות שונות לשתיית האלכוהול. האלכוהול מהווה כרטיס כניסה למעגלים חברתיים רבים ־ אני שותה כדי להיות חלק.

לבני/ות נוער ולא/נשים בכלל יש צורך כן במפגש אנושי ובשחרור. האלכוהול מאפשר לנו באופן רגעי לענות על הצרכים האלה אך המענה אינו שלם. ראשית כיוון שההגעה לשם קורית בעזרת חומרים משני תודעה. בתוך מפגש מסוג זה האדם מקבל מסר סמוי שהוא צריך להיות משוחרר יותר, שמח יותר. כשלעצמו הוא לא מספיק. שנית מפני שבסיטואציות חברתיות שאלכוהול במרכזן נוצרת רק אשליה של מפגש ושל שחרור.

 

קוראים תיגר על עולם המבוגרים

כאשר אנו מסתכלים סביב על החברה – הנוער והמבוגרים, אנו רואים שתרבות האלכוהול היא תופעה נרחבת אך היא רק תופעה אחת בתוך תרבות כללית. תרבות אשר מאופיינת ברדיפה אחרי הצלחה וקידוש היעילות, המובילה את האדם לחיפוש אחר הקלה דרך בריחה מהמציאות. מאפיינים אלו יוצרים חברה שלא מבקשת מפגש של אמת ואושר האדם אינו עומד במרכזה.

נוהגים להסתכל על תרבות הנוער ולבקר אותה ואת בני הנוער בתוכה אך ניכר שתרבות זו מעוצבת על ידי עולם המבוגרים. בין אם אלה מבוגרים שמשפיעים עלינו ישירות ובין אם אלה אנשים בעמדות כח שונות. אנחנו כבני/ות הנוער גדלים בעולם שנשלט על ידי תרבות זו ומושפעים ממנו. לעיתים אנו מעתיקים את אותה תרבות תחרותית ויעילה ואף מקצינים אותה. לעיתים בניסיון למרוד באיסורים שהיא מטילה על הנוער אנו מגיעים לאותם מעשים. כך נוצרת אצלנו תרבות הדומה במאפיינים רבים לתרבות המבוגרים. זה לא חייב להיות כך. לנו הנוער האחריות לבקר את עולם המבוגרים ולקרוא עליו תיגר.

 

נוער יוצר תרבות

תפקיד הנוער הוא ליצור עולם. לנו כבני נוער ניתנת ההזדמנות להסתכל על החברה ולשאוף למציאות אחרת. לבקש לנו ולחברה עולם טוב יותר.

תנועת הנוער היא המקום ליצור עולם מסוג זה כי היא שייכת לנוער. היא בית למפגש אמת בין אנשים. הקן הוא מקום של אמונה באדם, מקום לחלום ולהגשים. בקן נבנה חברה שדורשת מחבריה ליצור, לגלות את היכולות שלהם ולהתנסות בדברים חדשים. חברה שבה אפשר להשתחרר וליהנות באמת ולא להישאר בחוויית האשליה.

תנועת השומר הצעיר לא תסתפק ביצירת איים שנוכל לברוח אליהם מתוך המציאות אותה אנו מבקרים. אלא תראה עצמה אחראית על התרבות הסובבת בחברה הישראלית. יחד נפעל לשינוי המציאות ונגשים את ייעודו של הנוער ־ לתקן את העולם, ליצור תרבות.

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.