"מדינה יהודית ודמוקרטית"

הועידה הארצית ה-15 של השומר הצעיר, שבט תשס"ח, פברואר 2008

תנועת השומר הצעיר נבנתה מתוך ערכי היהדות והרעיון הציוני.

לאחר שעסקנו בדמותנו ובזהותנו היהודית בתנועה, ראינו לנכון להתעמק ברלוונטיות של ערכי הציונות היום, במלאת 60 שנה להקמת מדינת ישראל.

  "היום, כשאנו ניצבים על פרשת דרכים היסטורית – בפתחה, כך אני מאמין, של בראשית חדשה – כורח חיינו הוא, יותר מאשר תמיד, לחדש לעצמנו ולהנחיל לילדינו את ההזדהות הזאת עם מהותו המופלאה של עמנו, כי כאן אחד המקורות העמוקים ביותר ליכולתנו לשאת בעול השליחות הלאומית והחברתית הגדולה שהחיים הטילו ועוד יטילו עלינו ועליהם. עליהם יותר מעלינו." 

(יעקב חזן, ראשית חדשה)

 

מדינת ישראל מעצבת את מציאותה מתוך הבנה כי היא המרכז והביטוי הנורמטיבי של הלאום היהודי. מדינת ישראל באה במקום החישוקים הדתיים המסורתיים שקיימו את העם היהודי טרם צמיחתה. זאת מתוך הבנה כי רק בדרך זו יוכל העם היהודי, כמו כל העמים, לממש ולהחיות את עצמאותו ותרבותו ובכך להבטיח את קיומו הפיזי והרוחני.

הציונות היא הקרקע היחידה שיכלה להצמיח הוויה יהודית מתחדשת. היא הולידה את דמותו של היהודי העצמאי השואב ממקורותיו ושוזר אותם בחייו הלאומיים כדי לקיים אורח חיים מודרני בעל צביון יהודי. מתוך אמונה ברוח מתחדשת זו קמה וצמחה תנועת השומר הצעיר, על מנת להוביל את המפעל הציוני החלוצי.

"זו זכותו הטבעית של העם היהודי להיות ככל עם,

ועם עומד ברשות עצמו במדינתו הריבונית."

(מגילת העצמאות)

 

לאורך הדורות התעצב העם היהודי בזיקה מתמדת לארץ ישראל. הוא קשור אליה בכל נימי מורשתו ותרבותו. במשך 2000 שנות גלות הייתה ארץ ישראל סמל רוחני למקום בו יוכל עם ישראל להשתחרר, לגאול את עצמו ולהיות עם חופשי וריבוני.

מתוך כך, ארץ ישראל היא המוקד היחיד המאחד את רוב יהודי העולם. רק על בסיסה ולמענה ניתן היה לגרום ליהודי התפוצות לנטוש את חייהם הגלותיים, לקחת את גורלם בידיהם ולעלות ארצה. עם זאת, ישיבתנו בארץ ישראל אינה מובנת מאליה. אנו מחויבים להגשים את ייעודה של הציונות לכונן בארץ ישראל חברה יהודית, שוויונית, מוסרית וצודקת – חברת מופת.

"לאחר שהוגלה מארצו בכוח הזרוע,

שמר לה אמונים בכל ארצות פזוריו,

ולא חדל מתפילה ומתקוה לשוב לארצו,

ולחדש בתוכה את חירותו המדינית."

 (מגילת העצמאות)

 

מדינת ישראל הינה מדינה יהודית ודמוקרטית. שני עקרונות אלו תלויים זה בזה. הדמוקרטיה הישראלית לא יכולה ולא תוכל להתקיים ללא צביונה היהודי-לאומי.

תחושת הלאומיות היא זו המעוררת בנו את השותפות והאחריות הקולקטיבית. רק כך ירגיש היחיד מחויבות כלפי החברה בה הוא חי ורצון להוביל ולהשפיע בתוכה. אם הדמוקרטיה היא שלטון העם, מוכרח להיות "עם" שייטול עליו את השלטון. על מנת לשמור על צביונה היהודי של המדינה עלינו להבטיח ריבונות יהודית האחראית לכלל אזרחיה.

במציאות הישראלית היום, בה נשללות זכויותיהם של מיעוטים ואלפי אזרחים סובלים מאפליה ודיכוי, מופר העיקרון הבסיסי ביותר של הדמוקרטיה. עלינו לתקן מציאות זו ולהיאבק למען השוויון עליו מושתתת מדינתנו.

כיום ניצבת תנועת השומר הצעיר אל מול הכוחות המפוררים את הדמוקרטיה ואת תחושת האחריות בחברה הישראלית ובכך מאיימים על עצם קיומו של המפעל הציוני. הציונות, כדבריו של הרצל, היא אידיאל שאין לו סוף. אידיאל שלמען מימושו עלינו להלחם מדי יום ביומו.

"מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות,

תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה,

תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום,

לאור חזונם של נביאי ישראל.

תקיים שיויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה

בלי הבדל דת, גזע ומין,

תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות."

(מגילת העצמאות)

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.