"חינוך פוליטי"

הועידה הארצית ה-16 של השומר הצעיר, שבט תשס"ט, ינואר 2009

נוכח המציאות הפוליטית במדינה מוצאת לנכון תנועת השומר הצעיר להגדיר את עמדתה. 

חברה דמוקרטית מבוססת על ההכרה כי כל אדם הוא יצור תבוני. כלומר, לאדם יכולת להבין תהליכים שקורים במציאות. החירות של האדם העומדת בבסיס הדמוקרטיה היא שאמורה להביא אותו לידי בחירה בין השקפות עולם שונות בכל מעשיו.

בחברה פוסט-מודרנית קיים חוסר הכרה בעובדה שמעשים מקדמים תפיסת עולם מסוימת, קיימת תחושה של אפסות אל מול "המערכת" וזלזול בנקיטת עמדה ברורה כלפי המציאות. 

בתור תנועה אנו מאמינים שראוי לו לאדם להיות פוליטי. אדם פוליטי הוא אדם ביקורתי המכיר במעשיו, ובמעשים הנעשים סביבו, כמעשים המשרתים השקפת עולם. אדם פוליטי הוא אדם הלוקח אחריות על סביבתו מתוך השקפת עולמו ופועל להגשימה. 

*

תנועת השומר הצעיר היא תנועה אידיאולוגית אשר בבסיסה ערכים של ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים. נקיטת עמדה אידיאולוגית כלפי המציאות הופכת אותנו לתנועה פוליטית. 

חניכי התנועה בוחרים, באופן דמוקרטי, לתמוך במפלגה הקרובה ביותר בעמדותיה לערכי התנועה, אך נמנעים ממפלגתיות. התנועה מגיבה למציאות באופן מעשי אך מערכת הערכים שלה והדרישות שלה מחניכיה תמיד יהיו רחבות ומורכבות יותר משל מפלגה. 

חינוך מעצב תפיסת עולם מסוימת, והוא הכלי המרכזי שלנו כתנועת נוער להגשמת ערכינו. בצד המעשה החינוכי הפנים תנועתי, ישנה חשיבות חינוכית רבה בעשייה כלפי חוץ. אנו שואפים ליצור תודעה פוליטית עצמאית אצל כל חניך על ידי הקניית כלים לניתוח תהליכים שונים במציאות ופיתוח השיח הפוליטי המתמיד. 

*

מחובתה של תנועה חינוכית פוליטית להגיב למציאות על ידי נקיטת עמדה ברורה וחתירה להגשמתה. כיום נתפס השמאל על ידי חברה הישראלית באופן צר. זאת בהתייחסות רק לאמירות המדיניות-ביטחוניות שהוא משקף, תוך התעלמות מהאמירות החברתיות-כלכליות, הסביבתיות והלאומיות שלו.

אנו מאמינים כי השמאל הישראלי הראוי הוא שמאל המשלב שלוש עמדות עקרוניות: תפיסת עולם שוויונית של מדינת רווחה בה הכלכלה משרתת את טובת האזרח, המדינה והסביבה – ולא להיפך.

שאיפה לשלום אמיתי וכן עם שכינינו על פי העיקרון של שתי מדינות לשני עמים במחיר ויתורים. 

כינון מדינה יהודית דמוקרטית הדוגלת בשוויון לכלל אזרחיה. שלושת העקרונות הללו שלובים ותלויים זה בזה ונגזרים מערכי הליבה של התנועה והם המצפן הערכי שינחה את נקיטת העמדות בכל צומת שתזמן המציאות. 

כדי לשנות את התדמית של השמאל בחברה הישראלית על הקן השומרי להיות מעורב, פעיל ורלוונטי בסביבה בה הוא מתקיים, כתא מהפכני וחלק מתנועה מובילה בחברה.

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.