"אחוות עמים"

הועידה הארצית ה-17 של השומר הצעיר, שבט תשס"ז, פברואר 2010

פסקה ראשונה: גזענות

תנועת השומר הצעיר חרטה על דגלה את ערך אחוות העמים מתוך הבנה ש"עם" הינו מרכיב זהות בסיסי לאדם, אך אל לו להיות כלי מפריד בין אנשים. הגזענות משמעותה ייחוס ערך שלילי לשונה בשל שונותו ופגיעה בכבודו וזכויותיו, והיא מחסום לקשר עם האחר, ובהכרח גם לאחווה בין העמים. האדם הנוהג בגזענות מפריד בינו לבין זולתו על בסיס מאפייני זהות הקושרים אותו לקבוצה חברתית, תרבותית או אתנית. שורש הגזענות טמון ברתיעה מזרות זו, שבתנאים מסוימים תצמח לפחד, הצדקה לקבלת זכויות יתרות וביצוע מעשים תוקפניים. מגמות של קפיטליזם והקצנה בחברה, פורטות אותה לקבוצות אינטרס צרות, והיא הופכת קרקע פוריה לתיעול נטיות האדם לגזענות. אנו תנועת השומר הצעיר מוקיעים מתוכנו את הגזענות וצריכים להוות מצפן ערכי לחברה. זאת על ידי המעשה החינוכי היומיומי, בקינים, בקבוצות בהדרכה ובהגשמה. 

 

פסקה שנייה: מפגש בין העמים

בארץ ישראל חיים זה לצד זה בני עמים שונים. למרות היות המפגש כורח המציאות, אופי המפגש נתון לעיצובם ובחירותיהם של בני אדם. לאורך השנים בחירות של מדינאים ואזרחים יצרו והעמיקו סכסוך שנדמה כי הוא בלתי פתיר. העמים נפגשים על רקע של אי שוויון ואפליה מתמשכת. בנוסף כל צד נושא עימו את המטען הזהותי שלו כעם ואת סיפור ההיסטוריה שלו. מפגש זה בין שני העמים יוצר דימויים גזעניים, הניזונים מבורות וחוסר היכרות, ומעמיקים את התהום בין שני העמים. אפשר וצריך שיהיה אחרת. תפיסתנו הציונית למען כינון חברת מופת בארצנו עומדת בסתירה לדיכוי מתמשך של עם אחר. כנוער שנולד למציאות הזו, עלינו לחתור למפגש אנושי שאינו מבטל את ייחוד האחר ואת ייחודנו אנו. עלינו לקיים מאבק משותף ביחד עם ערביי ישראל על דמותה של חברה שוויונית וצודקת במדינת ישראל.   

 

פסקה שלישית: חינוך לאחוות עמים

מתוקף היותנו תנועת נוער חינוכית- פוליטית הכלי שלנו לשינוי החברה הוא חינוך. על מנת להיאבק בגזענות ולצד זה ליצור מפגש מתוקן בין העמים, על התנועה לחנך לערך אחוות העמים. חינוך לאחוות עמים יתבטא בהשרשת שוויון ערך האדם, הגברת הסקרנות כלפי האחר וניפוץ הדעות הקדומות. החניך יגדל בקן בסביבה בעלת קודים שומריים, נטולת תוויות, המהווה אלטרנטיבה למציאות ומעניקה כלים להתמודד עימה. במהלך שנות חניכותו הוא יחווה מפגשים עם העם האחר ויפעל בחברה למען קידום אחוות העמים. חוויות אלו יזרעו זרעים של אמונה בקיום משותף. אמונה שתתפתח לכדי תפישת עולם השמה את ערך השלום במרכזה ומאמינה בהגשמתו. אלו החניכים שיקומו וישאו את הדגל של השלום האמיתי; לא רק בחוזים והסכמים, לא בין ממשלות בלבד, כי אם בין אנשים ממש, בין עמים. זו דרכה של תנועת השומר הצעיר בשאיפה הכנה לכונן בחברה אחוות עמים.

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.