סיפורה של התנועה

שני סוגים של תנועת נוער

בכדי להבין את מהותן של תנועות הנוער היהודיות יש צורך בהשוואתן עם שתי תנועות נוער עיקריות אשר צמחו באותן שנים באירופה. שתי תנועות אלו המהוות שני דפוסי פעילות עקרוניים של תנועת נוער השונים זה מזה באופן מהותי והבנתן תעזור לנו להבין את דמותה של תנועת השומר הצעיר.

א. תנועת הצופים. תנועה זו, שהקים הגנרל באדן פאוול לנוער האנגלי, קמה ב 1907 בעקבות הירידה במספר העוסקים בספורט באנגליה והצורך הגובר והולך בחיילים נוספים לצבא הבריטי. ככל שהתפשטה האימפריה הבריטית, כך גדל הצורך בכוח-אדם חדש בעל הכשרה ויוזמה למילוי תפקידים ברחבי האימפריה. ואולם, מסיבות כלכליות וחברתיות, מקורות המילואים רק נתדלדלו משנה לשנה, ולכן עלה צורך בהקמת התנועה. תנועת הצופים האנגלית היתה אירגון של נוער על ידי מבוגרים. מטרתה המוצהרת היתה חיברות הנוער שבא לשורותיה אל הערכים של חברת המבוגרים. לא היו לה יומרות אידיאולוגיות מפורשות ולא היה בה עיסוק באידיאולוגיה. מבט על התפתחותה בעתיד מבטא יכולת הסתגלות גדולה לחברת המבוגרים. כפי שהשתנה חברת המבוגרים – כך התאימה את עצמה תנועת הנוער אל ערכיה החדשים.

ב. תנועת הוואנדרפוגל. תנועה זו, אשר שמה בעברית הוא "ציפור נדודים", הינה תנועת נוער חינוכית אשר קמה בגרמניה ב 1896 על ידי גוסטאב ויניקן. חבריה הצטרפו אליה על בסיס של אידיאולוגיה משותפת שכללה בעיקר התנגדות כללית לעולם המבוגרים ולערכיו. תנועת הוואנדרפוגל פנתה בעיקר לבני המעמד הבינוני בגרמניה והציעה לו דפוסי פעילות המטפחים את מהות שלב הנעורים: יציאה עצמאית של נוער אל הטבע, סיפורי-עם גרמניים לאור המדורה, פעילות צופית של בניה ואילתור, החברות האינטימית של חבורת נערים, התארגנות סביב המדריך שהיה מרכז ההתרחשות, שאיפה לטוהר מידות ושלמות גופנית ופולחן שלב הנעורים עד כדי הערצה.

 

הקשר לתנועת השומר הצעיר

כפי שניתן לראות, מראשיתן של תנועות הנוער היו קיימים שני דפוסי פעולה עיקריים, המעידים על שתי תפיסות עקרוניות אודות מהות שלב הנעורים. הדפוס הראשון הוא אירגון של נוער על ידי מבוגרים ואילו השני הוא תנועה חינוכית המורדת בחברת המבוגרים. זו תנועה היוצאת מתוך ביקורת על בחברה הקיימת ופועלת למען המטרה של שינוי המציאות ומרד. שני דפוסי פעילות אלה היוו את התשתית להקמתה של תנועת השומר הצעיר. מהצופים נלקחה השיטה החינוכית הצופית והמבנה התנועתי המסודר, ואילו מהוואנדרפוגל אומץ העיקרון הבסיסי של תנועה מורדת, המגייסת את הנוער היהודי למען מטרה.