סיפורה של התנועה

יסוד המרד

בשנים האחרונות הולך ומתערפל מושג המרד. זאת לא משום שבני אדם הולכים ומאבדים את יצר התנגדות, אלא משום שעצם הרעיון של "ערך" הולך ומטשטש. כך, כשאין טוב ורע והכל נבלע בתוך ים של פרסומות, תכניות ריאליטי ומניפולציות של אישי ציבור – הולכת ונשכחת המשמעות האמיתית והעמוקה של מושג המרד.

המרד של תנועת השומר הצעיר היה מראשיתו מרד עקרוני, בעל תוכן ומהות. לא היה זה מרד נעורים עקר, הבועט במוסכמות רק כדי לבעוט בהן וכדי להצהיר על עצמאותו. לא מרד של מחאה כי אם של יצירה ובניית אלטרנטיבה והחשוב מאלה, מרד שלא מגביל את עצמו רק לשלב הנעורים, אלא הופך לבחירה של אדם לחיות כך את חייו. העולם שהקיף את אנשי השומר הצעיר היה החברה היהודית-גלותית והחברה הבורגנית-קפיטליסטית. מתוכה יצאו וכלפיה ביקשה לייצר אלטרנטיבה. לכן מצא את ביטויו המרד של אנשי השומר הצעיר בבחירה להיות תנועה ציונית. יש להתעכב על משמעות בחירה זו בציונות, כיוון שבבסיסה היא מבטאת את הרצון למצוא דרך חדשה לציבור הרחב שממנו יצאו השומרים. הייתה זו בקשה למציאת פתרון לכלל העם היהודי ומתוך אחריות כוללת עליו. חניכי התנועה יכלו לבחור בפתרון של התבוללות או מה שקרוי היה "עבודת ההווה" (טיפול במצוקותיהם של היהודים במקומות יישובם בגולה), אך בכך לא היו מובילים לפתרון שלם ומלא לבעיה של הקולקטיב היהודי.

ביטוי לכך ניתן לראות בשיר שהיה נפוץ מאוד בתנועה בראשית דרכה – "שיר הבן" . השיר נכתב על ידי המשורר דוד שמעוני ב 1922 ופורסם בעיתון הקשישים (בוגרי הקן) בקן השומר הצעיר בוארשה. המשורר, שהיה ציוני שבילדותו, גדל בבית מסורתי ולמד בחדר, מתכתב עם פסוק מספר משלי, פרק א' אשר בו נכתב: "שמע בני מוסר אביך ואל תיטוש תורת אימך". השיר עורר סערות רבות ביהדות פולין ובמקומות מסוימים אף הגיע הדבר לידי חרם שהוטל על אנשי השומר הצעיר בעיירות שונות.

 

כבר כאן, בשלב מוקדם זה, ניתן לראות שהמרד של השומר הצעיר לא היה רק מרד על בסיס דורי, כפי שראינו בתנועת הוואנדרפוגל. זהו כבר מרד עקרוני נגד חיי הגולה. כשחניכי השומר הצעיר קוראים את השיר הזה הם מתכוונים למשהו מסויים מאוד שהוא המרד שלהם – הציונות.

בלימודי הציונות של ימינו ממעטים להזכיר את תפקידן המכריע של תנועות הנוער, והכל ברוח התקופה הנוכחית וערכיה. אך אין לדמיין את תקומתה של מדינת ישראל כפי שקמה, ללא תרומתן של תנועות הנוער הציוניות חלוציות וללא מקומה של תנועת הבכורה – השומר הצעיר.

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.